Little Crush

Glitter Words

Sunday, April 17, 2011

Tanpa Dia ... (Part 10)

"Mana sepupu kamu Haikal?" tanya Puan Salmah.

    Haikal mengeluh. "Merajuk."

    Puan Salmah mengangkat kening kanannya. "Merajuk? Apa cerita?"

    "Tadi kat sekolah kami dah janji nak keluar pergi KFC dengan er... kawan. Tapi kawan kami tu ada hal lah pulak. Terus dia cancel date kami. Tu yang Sya merajuk tu," jelas Haikal.

    "Hai, kuat mmerajuk betul sepupu kamu tu Haikal," gumam Puan Salmah.

    "He he he," sengih Haikal. T iba-tiba...

    'I'm no superman! I can't take your hand, 
    and fly you anywhere you wanna go,
    I can't read your mind, like a Billboard sign,
    and tell you everything you wanna hear but,
    I'll be your hero!'

    Lagu 'Hero' nyanyian Sterling Knight berbunyi. Dari mana datangnya bunyi tu? Dari mana lagi? Of coursela dari poket Haikal.

    "Sorry Mak Ngah. Berbunyi pula phone ni. Saya keluar dulu ek?" kata Haikal sebelum dia tergesa-gesa keluar rumah.

    "Hello?" tanya Haikal.

    "Waalaikumussalam," perli Johan.

    "He he he, assalamualaikum,"

    "Haikal, Sya apa cerita? Aku call dia tak angkat. Aku message dia tak balas. Kenapa tu?"

    "Dia merajuk."

    "La, merajuk pasal pe pulak ni?"

    "Pasal kau la."

    "Eh? Aku pulak? Kenapa?"
    "Dia merajuk pasal kau cancelkan date kita."

    "Oh, pasal tu ke?"

    "Hmm."

    "Haikal, kau bagitau Sya aku kat kampung ni. Atuk aku meninggal dunia. Cakap kat dia, I'm so sorry sebab terpaksa cancelkan date kita," terang Johan.

    "Innalillah."

    "Oklah, aku kena chow dulu, apa-apa hal, kau call or message aku tau? Assalamualaikum!"

    "Waalaikumussalam," balas Haikal.

    "Sya, bukaklah pintu ni!" panggil Haikal sebaik sahaja dia selesai berborak dengan Johan.

    "Tak nak!"

    "Bukak!"

    "Tak nak!"

    "Please Sya! I need to talk to you! Its about Johan!"
    Sepi. Tiada balasan dari Syafina.

    "Sya, Johan balik kampung. Family problem. Atuk dia baru meninggal dunia. Dia minta maaf banyak-banyak sebab terpaksa cancelkan date kita," jelas Haikal sambil menjerit. 

    Masih sepi.

    Haikal mengeluh. "Sya, you better forget about this. Kesian pulak aku dekat Joe. Call tak angkat, message tak balas. Tak baik kau buat dia macam tu Sya," kata Haikal lembut.

    "Dah tu yang dia buat ni baik la?"

    "Sya, I already explain to you. He has a family problem. You should understand him Sya."

    Pintu dibuka. Nasib baik muka dia ok je. Tak macam dulu. Takut jugak nak bayangkan semula.

    "I know,now I feel bad," sayu suara Syafina.

    "Sya, kau call lah dia. Dia mesti gembira,"

    "Ok!" girang Syafina.

    Jari-jemari Syafina laju mendail nombor Johan, 019*******.

    "Assalamualaikum Joe? Joe, I'm sorry," kata Syafina.

    "Waalaikumussalam. Kenapa pulak? Sepatutnya aku yang minta maaf, aku tak sepatutnya cancelkan date kita last minute," ujar Johan lembut.

    "Aku tak sepatutnya merajuk tak tentu pasal tadi. Aku tak tau pulak atuk kau dah meninggal. Takziah for your family,"

    "Thanks Sya. I appreciate that. Jangan merajuk lagi tau, kesian aku,"

    "Ha ha ha, kenapa pulak?"

    "Sebab... er... sebab aku..."

    "Sebab apa Joe?" tanya Syafina lembut.
    "Sebab aku sayang kau," pantas bibir Johan menuturkan kata. 

    Alamak, kantoi sudah!

    Syafina terkedu. Pengakuan berani mati tu!

    "Er... Sya... Sya,"

    "Kalau kau tak terima aku takpe Sya, we can still be friends kan?"

    "Aku tak nak jadi kawan kau dah!" bentak Syafina.

    Terkejut Haikal yang sedari tadi asyik memerhatikan Syafina berbual. Ni mesti Johan mintak couple ni. Takpelah, aku rela mengundur diri. Asalkan Syafina bahagia. Hmm.

    Tu baru Haikal yang terkejut. Johan? Lagi teruk! Handphone dia dah jatuh dari genggaman dia. Ala, macam dalam drama tu.

    "Joe?"

    Johan yang baru tersedar dari lamunan mengangkat semula handphonenya lalu ditekapkan ke telinganya. "Ya?"

    Berketar suara Johan.

    "Joe, aku tak nak jadi kawan kau dah. Aku nak jadi lebih daripada kawan kau. Boleh tak?" kata Syafina lembut.

    "Hah? YAHOO!!" jerit Johan.

    Suara Johan yang kuat menyebabkan Syafina melarikan sedikit handphone dia dari telinganya.

    "Amboi, sukanya kau!"

    "Mana taknya? Kasih aku dah diterima. Sayang kau!"

    Syafina tersipu-sipu malu mendengar kata-kata Johan.

    "Eh Sya, aku kena pergi dulu. Mak aku panggil tu. Mesti aku kena buat kerja tu. Oklah, assalamualaikum. Love you," kata Johan nakal.

    "Waalaikumussalam," balas Syafina.

    Mukanya merona merah apabila dia meletakkan ganggang telefon bimbitnya.

    "Amboi, dah kahwin ke?" usik Haikal.

    "Ish, kau ni. Taklah," balas Syafina.

    "Sya, aku tumpang bahagialah untuk kau. Lepas ni jangan bercerai tau!"

    "Ish, mengarutlah kau ni!" kata Syafina.

    "Nak pergi mana tu?"

    "Mandi!" kata Syafina sambil tangannya giat mencari tuala mandinya.

    "Aik? Baru pukul berapa?"

    "Pukul 7 petang,"

    "Hah? Ya Allah, aku pun belum mandi lagi ni!"

    "Patutlah baru busuk semacam je!" kata Syafina sambul tangan kanannya menutul lubang hidungnya.

    "Sengal!"

    "Ha ha!"

    Suasana riuh dengan bunyi gelak ketawa mereka berdua. Haikal akhirnya berserah pada takdir tuhan. Syafina bukan untuknya.

    Johan pula? Hmm, melompat sakanlah! Syafina accept 'lamaran' dia.

    Syafina pula rasa bahagia sangat! Kini didalam hatinya terdapat dua orang lelaki yang terpenting dalam hidupnya. Pertama Haikal. Kedua Johan. Sayang sangat kat mereka berdua ni. Paling sayang of course la Johan! Ha ha ha.

THE END OF THE STORY

Tak kisahlah pe pndpt k0rg... xmsuk akal ke... apa ke.. jnji aq tu apa yg aq wat... sekian drpd aq, "Cahaya Kekuatan Semulajadi" (ceh!) wassalam! Oh ya, lps nie aq akan wat cerita bru tau! "Aku, Dia & Muzik" jangan lupa bce tau! haha... bye3.. love you guys...
    

No comments:

Post a Comment