Little Crush

Glitter Words

Friday, April 29, 2011

Aku, Dia & Muzik (Part 7)

Khairul tergesa-gesa pergi ke bilik muziknya. Ada hal yang perlu diberitahu kepada Hisyam segera! Mestilah pasal klip rambut tu. Hisyam kan kawan baik dunia dan akhirat dia?

    "Wo Khairul! Kenapa kau nampak tergesa-gesa ni?" tahan Hisyam.

    "Yo Syam! Aku ada benda nak cakap dengan kau. Alone," tambah Khairul apabila menyedari dirinya diperhatikan oleh Benjamin dan Qamilia.
    "Ok! Jom kita pergi tempat biasa!" ajak Hisyam sambil menolak tubuh Khairul kehadapan.

    "Oh ya, sebelum abang lupa! Korang berdua pergilah keluar makan dulu. Kesian korang. Bye," kata Hisyam sambil tersengih.
    Hisyam menarik lengan Khairul ke tempat biasa mereka.

    "Hah, apa cerita? Aku baru ingat nak berkenalan dengan budak baru tu. Tapi kau kacau," rungut Hisyam.

    "Siapa kawan kau sekarang ni? Aku ke minah tu?"

    "Dua-dua," ujar Hisyam.

    "Hish kau ni!" habis kepala Hisyam disekehnya.

    "Adoi! Sakitlah! Kau ni memang tak sayang kawan!" rajuk Hisyam.

    "Kau ni dah tua bangka pun nak merajuk. Tak kuasa aku  nak pujuk kau! Eh, ni aku nak cerita pasal gadis rahsia hari tu," kata Khairul tanpa mempedulikan Hisyam dihadapannya.

    "Apa dia? Kau dah jumpa ke dengan dia?" tanya Hisyam.

    "Belum lagilah. Hari tu aku lupa nak bagitau kau pasal klip rambut yang gadis tu tinggalkan."

    "Klip rambut? Ceciter... Ceciter..." kata Hisyam sambil meniru perkataan dalam cerita "hantu kak limah balik rumah'.

    "Macam ni..." Khairul pun mulalah bercerita dari A hingga Z.

    "Oh. Betullah. Macam Cinderella! Main tinggal-tinggal benda. Jadi aku rasa kau kenalah cari Cinderella kau tu! Semoga berjaya ya Prince NOT Charming!" seloroh Hisyam.

   "Ho ho ho!"

    "Wah, kau nak jadi Santa Claus ek? Tapi aku tak galakkan! Santa Claus tu orang Kristian punya..."

    "Aku taulah pak cik!" potong Khairul.

     "Eh, speaking of 'Pak Cik', tadi Emelda kirim salam kat kau," ujar Hisyam.

    "Hish, minah tu tak habi-habis nak kacau aku!" gerutu Khairul.
    "Kau kan Prince Charming kolej kita? Mestilah dia minat kat kau."

    "Aku tak minat! Dah lah, aku nak balik bilik. Sakit telinga," perli Khairul.

    "Kesian. Kau pergilah ye. Bye."

    "Bilalah kau nak pandai bagi salam ni Hisyam?"

    Hisyam sekadar tersengih.

* * *

    "Huargh," Emelda menguap panjang. Mengantuknya.

    "Assalamualaikum kak!" sergah Qamilia.
     "Waalaikumussalam," balas Emelda sambil tersenyum.

    "Penatnya hari ni! Akak tau tak apa yang jadi kat Lia masa di bilik kelab tadi?"

    "Lia tak bagitau lagi. Macam mana akak nak tau?"

    "Presiden tu buli Lia kak! Dia suruh Lia bersihkan bilik kelab. Dah lah kotor, macam tsunami baru melanda!" rungut Qamilia.

    Tersentak Emelda mendengar berita tersebut.

    "Eh? Mustahil!"

    "Apa yang mustahilnya kak? Dia tu memang tak berhati perut! Nasib baik Lia ni budak baru. Jadi Lia takdelah berani sangat nak lawan kata dia. Tapi nasib baik ada Benjamin dan abang Hisyam tadi. Diaorang tolong Lia tau," terang Lia panjang lebar.

    Emelda mengetap bibirnya. Cuba menahan rasa cemburu yang meluap-luap. Siapa yang tak kenal dengan Benjamin dan Hisyam selain daripada Khairul? Semua ahli jurusan Arts & Music kacak-kacak belaka! Apatah lagi dengan kemunculan Qamilia. Lengkap jurusan tu! Ada jejaka yang kacak-kacak. Malah ada Qamilia yang comel di jurusan itu. Pasti Khairul akan terpikat. Tak! Khairul hak milik aku.

    "Kak? Kenapa senyap je?" tegur Qamilia.

    "Tak ada apa-apa," ujar Emelda. Dia menguap lagi.

    "Akak nak tidurlah. Selamat malam," ucap Emelda.

    "Selamat malam! Lia nak berus gigi dululah," kata Qamilia.

    Anak mata Emelda mengekori langkah Qamilia. Sabar Emelda! Kau kawan dengan Qamilia ikhlas. Tiada maksud apa-apa. Khairul bukannya jenis yang mudah jatuh cinta. Percayalah pada kata hati kau Emelda!!!

   

No comments:

Post a Comment